Гъази-Гъумучиял Хъун-Мизит: тарих-таварих

Къапкъазуллал аьраяллил ва политикалул, машлул ва экономикалул ца яла хъунмур центр хIисаврай, Гъази-Гъумучиял цIа ххишала дакъа машгьурну дур тарихийсса литературалуву. Амма дянивттуршукурдал Дагъусттаннал ва щалагу Баргъбуккавал Къапкъазуллал халкьуннайн, миннал идеологиялул принципру сакин шаврийн, диндалул центр хIисаврай, Гъази-Гъумучиял биян бувсса асарданул агьамшиву ттигу щалла ххал диргьуну дакъар.


Тарихийсса ххуллул лахъи-утташиврий, личIи-личIисса этапирттай, шикку хIасул хъанай диркIун дур шанна дин: зороастризм, ххачпарас ва ислам. Миннул чан-чанну тIий чулухух дирхьуну дур муниннин диркIсса личIи-личIисса иманнацIун дархIусса эбадатру.
Баргъбуккавал Къапкъазуллал хъинну хьхьичIунсса идеологикийсса центрну бакъассагу, дянивттуршукурдал Гъумучи хIисав хъанай бивкIссар Дагъусттаннай ислам ппив дуллалаврил ца яла ччясса ва гуж бусса кюруну.

Исламрал идеология дунияллийх машгьур хъанан диркIсса чIумуцIун бавхIусса бур Гъумучиял монументалсса эбадатрал архитектурану хъанахъи­сса Хъун-Мизит. Му ххаллил­сса ва аьнтIикIасса гьайкал дурну диркIсса чIумул ялув хъиривбизултрал дянив хъанай дур цалийн къабукIлакIавуртту, ца базисса даталий къабацIлацIаву.
КIанттул бусалардугу гьанулун лавсун, цалла чичрурдаву ХI. Аьлкьадари тIий ур, Дагъус­ттаннайн увкIсса чIумал, Масламал, VIII ттуршукулул цалчинмур дачIиннуй, так, ца Дарбантлив бакъассагу, мизитру бувну бивкIссар зунттавусса щархъавугу тIий, миннувух Гъумукгу. Амма Масламал чивчумур таржума буллалисса А. ХIасанов, мунал тIимуницIунгу къаакьлай, цалва комментариярттаву му ур так кIира-шанна ттуршукуллал махъри му хьуну бикIан бю­хъайсса тIий.
1867 шинал Гъази-Гъумукун ивну ур оьруснал публицист, этнограф Н.И. Воронов. Цалла ххуллул чичрурдаву мунал куну бур: «Едва ли сохранилась и надпись 777 года по Р.Х., гласящая о занятии Кумуха Абу-Муслимом и о времени построения им мечети. Местный кадий, к сожалению, не мог указать нам этой надписи, а та самая мечеть, которая считается главною и самою древнею, видимо позднейшей постройки».

ХIакьину захIматри хъирив лаян циван ва цукун къархьуну диркIссарив Н.И. Вороновлун ккаккан дан Хъун-Мизитрал чIирайсса чичру. Му чичру кIикку диркIшиву мунияр махъ тасттикь бувну бур аьлимтурал: А.К. Комаровлул (1873 ш.), А.Н. Анучиннул (1882 ш.), Д.Б. Буттаевлул (1891 ш.), Аь.М. Аьлиханов-Аварскийл (1894 ш.), Н.И. Козубскийл (1902 ш.). Цува Дагъусттаннайн лавгсса 1882 шиналсса отчетраву А.Н. Анучин чичлай ур: «Кази-Кумух – большой аул, известный своими мечетями и базаром. Из мечетей замечательна Коньмизид (Хъун-Мизит – авт.), большая мечеть… Мечеть эту построил Магомед-хан, а увеличил и расширил Сурхай-хан. На каждой стороне мечети есть арабская надпись, гласящая, что жители приняли ислам в 162 г.х.».

1894 шинал му чичрулул мурад таржума бувну бур Аь.М. Аьлиханов-Аварскийл: «Мизит бувссар щайх Абу-Муслимлул амрулийн бувну – 161-кусса шинал ислам кьамул дурсса лакран».
БакIрайрасса мукунсса чичру диркIшиврул хIуччану, жул пикрилий, ккалли хъанай бур февраль зурул 12-нний 1873-кусса шинал А.К. Комаровлул Н.И. Вороновлуйн чивчуну бивкIсса чагъаргу. А.К. Комаров чичлай ур: «…есть все основания показать, что кази-кумухцы обратились в мусульманство в 777 году и что официально весьма трудно добыть от горцев какие-либо сведения. Упоминаемые в вашей статье сведения были известны и мне, но почему я в своих статьях написал иначе, было излишне объяснять, потому что я не желаю заводить ни малейшей полемики, всегда стараюсь по возможности добросовестно и тщательно исс­ледовать лично какое-либо дело и излагать его на основании добытых этим путем фактов».
1949 шинал мува мизит ххал бивгьуну бур цIа дурксса къапкъазлахьхьу Л.И. Лавровлул. Мунал чичлай ур: «Снаружи она облицована тесаными плитками одинаковой величины. В старейшей ее части (юго-восточной) сохранились низкие стрельчатые своды. Окно над михрабом представляет собой сложную решетку, вырезанную из цельного камня. Внутри имеются два ряда каменных колонн, поддерживающих потолок. Между ними своды. Северная сторона мечети предназначалась для женщин. Она отделена от остальной части рядом колонн. Стены изнутри оштукатурены и во многих местах расписаны красками ярких тонов. Роспись – растительный орнамент, а на западной степени есть арабская надпись, повествующая о том, что мечеть построена 778/779 годах и несколько раз была отремонтирована. Предание гласит, что ремонт ее в 1788-1789 годах производился по инициативе не только МухIаммад-хана, как сказано в надписи, но и его матери Хаджи-Айшат, которая семь раз ходила на поклонение в Мекку. Во время ремонта она лично проверяла прочность стен, для чего становилась на каждый положенный камень. Ей приписывают выделение в мечети женской половины. По ее приказанию под фундамент будто бы было заложено золото для производства последующего ремонта».

Гъази-Гъумучиял мизит VIII ттуршукулуй бувсса бушиву бусласисса Л.И. Лавровлул тIимуницIун къаакьлай, Д.С. Габиев чичлай ур: «… она была пост­роена в XVII веке Мухаммед-ханом… рядом стена в стену с маленькой молельной, построенной действительно при арабах». Д.С. Габиевлухьхьун жаваб дуллай, Л.И. Лавров, цаламур ялагу тас­ттикь буллай, тIий ур: «Датировка мечети VIII в. подтверждается архитектурными особенностями мечети, арабской надписью на стене и общеисторическими соображениями… Как и большинство других аналогичных старинных зданий, кумухская Джумамечеть подверглась неоднократным перестройкам и расширению (в 142/22, 1788/89 и 1905/06 гг.), но эти перестройки не уничтожили очень старых ее архитектурных особенностей».

Л.И. Лавровлул хIисаврайн бувну, лакрал этнотерриториялийн ислам дуркIун дур аьраб Дагъусттаннайн бувкIсса хъирив гьантрайра, му багьайсса куццуй цIакь шавурив тIурча, хьуну дур X-XII ттуршукурдай. Муналва пикрилийн бувну, 1905/06 шиннардий дурсса Хъун-Мизитрайсса чичругу ккалли дан аьркинссар тIар мунияргу ччясса заманнай дурну диркIсса чичрулул копиялун (XIX ттуршукулий Д.Н. Анучиннун, Б.Д. Буттаевлун, Аь.М. Аьлиханов-Аварскийн ва Е.Г. Козубскийн ккарккун диркIмунил).
А.Р. Шихсаэдовлул тIимунийн бувнурив тIурча, кIа мизит був­сса датану хIисав дан багьлай бусса бур XII ттуршукулул дайдихьу. Мува пикрилуцIун акьлай ур 1954 шинал кIа мизит ххал бивгьусса М.С. Саэдовгу.

1953 шинал Гъази-Гъумучиял мизит, аьщуй-ххуттай авцIуну тIиссакссагу, ххал бувну бур архитектор С.Оь. Хан-МахIам­мадовлул. Му чIумал цалла дурну диркIсса хъиривлаявуртту мунал дунияллийн дуккан дурну дур 1976 шинал, яла махъ рирщуну дур «Лакская архитектура» тIисса луттирайгу. Микку ванал чичлай ур: «По своему плану и объемно-пространственной композиции кумухская мечеть очень напоминает дербентскую, хотя и значительно меньше ее по размерам (внутренние размеры – 31х18). Из анализа плана и плана конструкций мечети в Кумухе можно сделать ряд выводов.
В первую очередь следует отметить, что в мечети ясно видны различные по времени части. Наиболее древними можно считать восточную и подкупольную части мечети, где применены стрельчатые арки. При капитальной перестройке мечети были, по-видимому, сохранены ее основные габариты. Однако большая часть нарушенных стен была возведена заново, а южная стена была даже отодвинута на метр. Заново были сооружены и 12 из 14 внутренних столбов, полуциркульные арки и т.д.
Если распространить на весь интерьер мечети формы древней восточной секции, то мы получим три одинаковых по ширине нефа, где арки перекинуты между столбами в продольном направлении (перекрывая меньшие пролеты), а сами нефы перекрыты своими сводами. В дербентской мечети все сделано как раз наоборот. Кроме того, в отличие от дербентской, в кумухской мечети купольная часть не выступает из общего объема здания.
Следовательно, кумухская мечеть является не просто подражанием дербентской, а наряду со сходством имеет и свои существенные особенности, которые делают ее даже более органичной для этого типа зданий – одинаковая ширина нефов, арки вдоль продольной оси, куполная часть в пределах прямоугольной формы плана. Таким образом, одна из древнейших мечетей Дагестана, которая по преданию была построена одновременно с дербентской Джума-мечетью, близка к ней по своему типу.
Конечно, не исключена возможность, что кумухская мечеть строилась по типу дербентской в более позднее время (например, в XV или в XVIII веках) и что и сам тип дербентской мечети сформировался постепенно в ходе ее перестроек.
Мечеть в Кумухе как бы содержит в себе несколько этапов развития лакской архитектуры, но именно той ее части, где отсутствуют опорные деревянные столбы и фигурные деревянные детали. Здесь есть и настоящие клинчатые арки, и своды как стрельчатые, так и полуциркульные. Здесь есть и стрельчатые (даже келевидные) по форме оконные и дверные проемы, обрамленные фигурными камнями, здесь есть фигурные каменные консоли карниза и кольца из одного камня, здесь есть и петроглифы с орнаментальной резьбой. Ну и один из шедевров лакской архитектуры – входной портал, покрытый каменной резьбой с растительным орнаментом. Такого роскошного по форме каменного орнаментального портала нет больше ни в Лакии, ни в сопредельных с ней районах».
ЦIанасса чIумал жунна исватну кIулну дур кIа мизитрал чIирттая личIи-личIисса шиннардий куцру (копияртту) лавсъсса шанна чичру. Жура ми дулунну Л.И. Лавровлул таржума дурну диркIсса вариантрай. Миннува кIирасса яхьуну дур хIакьинусса кьинилийн дияннин. Цалчинмур чичру тIурча, жучIанна дирну дур Аь.М. Аьлиханов-Аварскийл чирчусса куццуй. Муний тIий бур укун: «Мизит бувссар, щайх Абу-Муслиннул амрулийн бувну, ислам кьамул дурсса лакран 161-кусса гьижрилул шинал». 161-кусса гьижрилул шин тIайла дацIлацIиссар 777/778-кусса шинайн.
КIилчинмур чичрулий тIий бур укун: «Ва мизит бувссар Сулайманнул, МухIаммадлул ва Оьмар­дул 1153-кусса гьижрилул шинал». 1153-кусса гьижрилул шин тIайла дацIлацIиссар 1740-1741 шинайн.
Шамилчинмур чичру дурну дур Хъун-Мизитрал баргълагавал чулухсса чIирал вивмур чулий. Муний тIий бур укун: «Ва мубараксса мизит бувссар 162 шинал, Бюхттулсса Аллагьнал цIанийну, Аллагьнайн иман дирхьусса Абу-Муслиннул каялувшиндаралу. Ликканнав, яраппий, цайн Аллагьнал цIими! 825 шинал ваний дурну диркIссар цаппара бакьинбавуртту, 1203 шинал тIурча, ва цIу буккан бувссар амир МухIаммад-ханнал. ЦIана баргъбуккавал чулийсса нузкьун ду­сса кIанттай хьхьичIва бивкIссар чуртту. 1323 шинал ва цIу бу­ккан бувссар общиналул, яраппий, лахъи баннав цан Аллагьнал кьисмат! Чивчуссар Аьбдул-Халикь Къажлаюплул».
Ялув кIицI ларгсса чичрурдал таварих гьижрилийн бувну архIалссар вай шиннардищал: 162 гь.ш.=28.IX.778 – 6.IX.779 шш.; 825 гь.ш=26.XII.14-21 – 14.XII.1422 шш.; 1203 гь.ш.=2.X.1788 – 20.XI.1789 шш.; 1323 гь.ш.=8. III.1905 – 24.II.1906 шш.
Цуксса хIайпнугу, XIX ттуршукулий Д.Н. Анучиннун, Б.Д. Буттаевлун, Аь.М. Аьлиханов-Аварскийн ва Е.К. Козубскийн ккарккун диркIсса ччянира­сса чичру – зана ритан къахьунну дакъа хьуну дур, жучIанна му дирну дур Аь.М. Аьлиханов-Аварскийл «тархъансса» таржумалийну.
КIилчинмур чичрулул хIа­къиравурив тIурча, цала Л.И. Лавровлул тIисса куццуй: «Хъинну захIматри вих хьун, 1740-1741 шиннардийн бияннин Гъумук Хъун-Мизит бакъахьунссия куну учин».
Шамулчинмур чичрулул хавар, махъ бакъа, махъсса чIумал хIасул хьусса зат бур ва мунил чIунгу дукIлай дур 1905-1906-ку шиннардийн.
Ми шаннагу чичрулул бусласимургу цачIун бувну, жущава чанну-ххину бюхълай бур Хъун-Мизит дунияллий хIасул шаврил шаттирдал хъирив бацIан. Мизит 777/78 шинал бувссар тIий ккаккан бувсса цалчинмур ва шамилчинмур чичрулул тIутIимур хIисавравун лавсукун, хьхьичI дацIлай дур укунсса сурат: мизитрацIун дархIусса цаппара дахханашивуртту дурну диркIун дур 142/22 шинал. Яла хронологиялул низамрай най дур кIилчинмур чичрулувасса дата. Микку, мийн-тийн бакъа, тIайланма ккаккан бувну бур мизит 1-ма Сурхай-ханнал заманнай 1740/41 шинал бувссар куну. Ши­кку къахьунссар рязи къахьун Л.И. Лавровлул тIутIимуний: мизит цIу буккан баву муксса ккалли дансса хьуну дурхха, муниха зий бивкIсса усттартурал му бакьин баврин хIисав дурну дакъарча, цIунил баврин хIисав дурну дур.
Шамилчинмур чичрулий бувсун бур цIу буккан бувшиву 1788/89 шинал МахIаммад-ханнал, му базилухгу дурну диркIун дур диялсса реконструкция. Ва цал ялагу, яни 1905-1906 шинал, мизит цIу буккан бувну бур шамилчингу.
ХIакьинусса кьини историо­графиялуву цIакь хьуну дур укун­сса версия: «Ислам был занесен сюда (Гъумучи – авт.) вскоре пос­ле появления арабов в Дагестане, а окончательное его утверждение произошло в XI-XII вв. Именно к этому времени относится и старейшая в Лакии надпись. Показательно, что она найдена на периферии лакской территории, а не в Кумухе, который, очевидно, раньше принял новую религию». Укун чивчуну бур Л.И. Лавровлул.
Амма му мукун хIисав буллай мудангу къабивкIссар. Совет заманнай Дагъусттаннал цаппара тарихчитурал хIарачат буллай бивкIссар му мукун къабивкIшиву ккаккан бан – VIII ттуршукулий лакрал этнотерриториялий ислам хIасул хьун цукунчIав къабю­хъайссар тIий бивкIссар ми.
Масала, 1957-ку шинал М.С. Саэдов хъинну дакI дарцIуну тIий ивкIссар: «Му арши бакъасса компилятортурал ва биччибакъа­сса переписчиктурал – тарихрал «любительтурал» ляхъан бувсса затри», — тIий.
КIантту-кIанттурдайсса тарихийсса чичрурдал баян буллалимур ва бусласимур ххал бигьаврил даву мюнпатну дацIан бюхъай­сса, так цайми-цаймигу тарихий­сса хIасиллу минул чIарав дирхьуну, цанниха ца зузи дурну махъри (дазул кьатIувсса бакIчичрурду, тарихийсса фольклорданул ва археологиялул материаллу). Му тезисгу цIакьлин дургьуну, хIарачат банну ва жува ххал бигьлагьисса суал ца бази-кьутIисса чулданийн буккан бан.
I. Аь.М. Аьлиханов-Аварс­кийл таржумалийну жучIанна дирсса Хъун-Мизитрал баргълагавал чулухсса чIирал вивмур лажиндарай дурну диркIсса чичрулул жухьва буслай бур мизит бувну бивкIшиву 777/78 шинал.
ХIакьинунин яхьусса, Хъун-Мизит баврицIун дархIусса чичру, мяйжаннугу, ккалли хъанай дур личIи-личIисса чIуннардийсса бутIрал компиляцияну, миннува­сса цалчинмур диркIун дур 777/78 шинал дурсса чичру. Му тагьаргу мукун душиву кIулну, А.Р. Шихсаэдов ур чичлай: «Надпись о строительстве мечети в Кумухе Абу-Муслимом в 778 году довольно сомнительна, так как она «переписана» в XX веке, а подлинник не обнаружен и позднейший эпиграфический материал также отразил влияние версии о раннем распространении ислама в Дагес­тане».
Ва тезисрава чIалачIисса куццуй, машрикьуллал элмурдал минахур инкар буллай ур, жучIанна къадирсса цурда бакIрайрасса чичру диркIшиву дакъассагу, хIатта кIа мизит кIикку VIII ттуршукулий бувну бикIан бюхъайшивугума. Миккува аьжаив­сса зат ца цамургу бур: мизит яла махъ бувну бивкIшиврул версиялул чул бувгьуми, циванниввагу къакIулну, чулухух бихьлай бур революция хьуннинсса, вихшалагу дишин бучIисса хъиривбизултрал баян буллалимур – мизит 777/778 шинал бувну бивкIшиву бусласисса бакIрайрасса чичру – протограф диркIшиву.
II. ТIайланна аьщуйн щуну бусласисса дакъахьурчагу, дур цайми-цаймигу эпиграфикалул материаллу мизит Гъази-Гъумук 777/778 шинал бувну бикIаву тIайламуничIан хъинну гъансса зат бушиву мяйжан буллалисса.
Гъази-Гъумучиял Лурттущиял махIлалийсса кьуллалул чIирайсса эпиграфикийсса ца чичрулул тIимур бивкIун бур укунсса (му яхьуну дакъар, амма жучIанна дирну дур М.С. Саэдовлул таржума дурсса вариантрай): «Цурда дуниялгу ва мунил вив яхъана­хъисса гьарца затгу, кьини къуртал хьуну махъ дагьайсса ххют дакъа, цири, туну, яла. Ва зийлу бувма Мияйннал шяравасса Будал арс Оьмарди. БакIрайва ва бувну бивкIссар 155 гь.ш. (771 ш.ж.э.), яла цIу бу­ккан бувну бивкIссар 1277 гь.ш. (1860 ш.ж.э.) ва уттигу цIу буккан 1325 гь.ш. (1908 ш.ж.э.) жяматрал харжирацIух».
1983 шинал А.ХI. ХIусайнаев­лул печатрай рирщуссия Кекелидзел цIанийсса Ттуплисуллал канихчичрурдал институтраву ляркъусса цIусса хIасиллу. Ми бия Гъази-Гъумучатусса шанна чичрулул копияртту. Миннувасса ца чичру дур жунна хъинну хъуннасса агьамшиву дусса. Му копиялий тIий бур укун: «Вай къапурду бувссар Оьмардул арснал Аьлил, Аллагьнайнсса умудгу, КIанал дуллалисса аьзавраясса нигьгу дуну, 167-1783 шинал. На, Гъумучатусса Мирза Сулайман Аьбдул огълил, ласав вай ххару Ханажиял мизитрал чIирайсса чария. Мунил баранугу уссия Гъази-Гъумучиял округрал прапорщик АттахIажи ХIажи Оьмар огъли».
КIицI бувсса копия хIакьсса бушиврийн щак чинсса кIантту личIлай бакъар: оьрусрайсса таржумалий таварих (дата) ккаккан бувну бур цифрардай, аьрабраймур текстрай тIурча, му чивчуну бур хъуни хIарпирдай – мукунсса дуссар ккупу хатIлил хасият.
Жура ялув кIицI дурсса чичрурдавасса хIасиллу хронологиялул низамрайгу дирхьуну, ябивтсса чIумал, загьир хъанай дур укунсса сурат. 771-кусса шинал Гъумук буллай бур зийлу, 777/778 шинал кIикку буллай бур Хъун-Мизит, ва ахиргу, 783 шинал Оьмар­дул арс Аьли тIисса ца инсаннал буллай ур къапурду. Му тагьарданул жухьва буслай бур та ппурттуву Гъумукун бизан бувну бивкIшиву аьрабнал колонистал (бюхъай миннал мюхчаншиву аьраяллил гарнизондалул дуручлай бивкIун бикIангу). Миннал кIикку 12 шинал лахъишиврий дайдирхьуну диркIун дур зийлурду, къапурду, мизитру буллалаврил даву. ЧIалачIиссаксса, так ца миннуйну ми гьашиву дуллайгу бивкIун бакъахьунссия. Масала, май зуруй 2011-кусса шинал Гъази-Гъумучиял лавгмур ххуйну кIулсса, куртIну лавхьхьусса А.Ш. АхIмадовлул жун ккаккан бувна ккупу хатIлийсса шанма чару, цивппагу хьхьичIва щилчIав ххал бивгьуну къабивкIсса.
Академик В.В. Бартольд чичлай ур: «Несмотря на блестящие военные качества арабов, на них не могли не отразиться природные условия их родины: если для них не существовали трудности степных походов, то к горной войне они привыкали с большим трудом и очень неудачно действовали даже на таких перевалах, которые для современных войск не представляют никаких затруднений».
Мунийн бувну цайнна мютIи дурсса территориярттай аьрабнал цала кIунттихьхьун ласайсса бивкIун бур зунттавусса агьамшиву думи ххуллурду, ягу ми ябан, буруччин тапшур байсса бивкIун бур кIанттул халкьуннайн, мунихлу гайнная дишалагу яла дуртун. ЧIалачIиссаксса, мукунна­сса тактика аьрабнал ишла дуллай бивкIун бур Дагъусттаннайгу.
Гьай-гьай, мукунсса ххуллу-ххуттаву Дагъусттаннай ца яла хьхьичIунсса кIантту бувгьуну бивкIсса Гъумучи битай­ссияв аьрабнал най бунува цала хIисавралун къалавсун. Му ба­къассагу, 763 шинал, жунма кIулсса куццуй, байбивхьу­ссар аьрабнал ва хазарнал дянивсса ирглийсса дяъви. Хазарнал хIат-хIисав дакъасса аьрал бувхссар Халифатрал мадарасса кIанттурдайн бияннин. ДарбантуллачIасса ца хъуннасса аьрабнал кьюкьагу ххит дурну, хазарнал лавсун бивкIссар Ширван, Гуржи ва Армани. Цала кIунттища итххявхсса позицияртту зана битаншиврул халипа ЖахIпар аль Мансурдун (754-775 шш.) тачIав бакъачIинсса гужру цачIун бан багьссар, хIатта мунал амрулийн бувну дуснакьирттава итабавкьуссар 7000-нния ливчусса дуснакьлувтал, батIин багьссар личIи-личIисса кIанттурдаяту чIявусса аьрал. Так муния махъри бугу-бювхъусса тагьар даххана хьун дан. Му хьуссар аьрабнал ва хазарнал дянивсса махъва-махъсса дяъвину. Мичча байбивхьуну, дурссар Дарбант ва цайми-цаймигу стратегиялул чулуха хъуннасса агьамшиву дусса кIанттурду цIакь баврил ялув­сса чIярусса давуртту, бизан був­ссар мукунсса кIанттурдайн аьраб­нал цала колонистал – Халифатрал личIи-личIисса провинциярттаясса.
Куфил чивчуну бур: «Муния махъ Баб ал-Абваб ва зунттавух­сса ххуллурду мюхчан баншиврул Иазид ибн Усайдлул цащалвасса аьрал бутIрайх бавчIуну, миналул хьун бувна мукунсса кIанттурдай ва ккаккангу дуруна миннансса сурсатрал нормардугу».
Му ппурттуву аьрабнал бувну бивкIсса шагьрурдавух Якьубил ккаккан бувну бур «Камах. Баб-Вак, Мухаммадия ва цаймигу».
«Дербент-намэ» тIисса Румянцевлулмур сияхIрай дуллуну дур Йазид ибн Усайд ас-Суламил був­ссар тIисса 13 шагьрулул цIа. Мунил ялун ххигу бувну бур: «Йазид ибн Усайдлун ччай бивкIун бур кьаритан цалла цIа… Ми бакъа­ссагу, ванал бувну бур ттуршлий ацIва къала ва шяраваллурду».
ЧIалачIисса куццуй, та чIуму­цIун дархIусса бакIчич­рурдал буслай бур фортификациялул зумунусса къатри-къаларду, шагьрурду буллалаврил ялув авцIусса инсанну ивкIшиву Йазид ибн Усайд ас-Сулами. КIулну бур Абу-ЖахIпар аль Мансур бакIчину усса заманнай (754-775 шш.) Йазид халипанал вакилну тIайла увккун ивкIшиву Къапкъазрайн 763/64 шинал. БувчIлачIисса зат бур, му чIумал дайдирхьуну диркIсса строительствалул давуртту нани дурнура бивкIшиву хъиривсса шиннардийгу. Мунищала архIал жунма пIякь бивкIун чIалай бур 771-783 шиннардий Гъумук дурну диркIминнуя бусласисса эпиграфикалул хIасиллалгу, Йазидлул дуллай ивкIмунил хIакъиравусса хронологиялулгу дянив душиву хъуннасса гъаншиву, ми ххишала дакъа саргъунну ва вих хьунну лирчуну най душиву цаннивату ца.
Жулла версиялул чулийсса ца ялагу ххаллилсса аргументну хIисав хъанай дур Аь. Къаяевлул хIасиллугу. Цалла «Гъази-Гъумучиял тарихраясса материаллаву», Хъун-Мизитрая буслай, ва тIий ур: «… Мизитрал къапурдацIун лавчIсса баргъбуккавал чулухсса чIирал хъун ба­къасса бутIа бувну бур калпуширттай, миннул куцругу лавхьхьусса бур аьрабнал хьхьичIазаманнул мизитирттал чIирттай бикIайсса калпуширттаха. МихIрабрал кIивагу чулух бур кIива мюрщи­сса хIужра, аьрабнал миннуйн учай макьсурду куну. Чак буллалисса чIумал, ми макьсурдавун гьан бюхъайссар так кIи-кIия, шан-шама инсан. Мукунсса макьсурду лякъин бюхъайссар анжагъ ххьичIазаманнул аьрабнал мизитирттаву.
Ми байссагу бивкIссар халипатурал амрурдайн бувну, чак-кьулгьулул чIумалсса мюхчаншиврун… КIукунсса макьсурду ба­къар Дагъусттаннайсса цуппа ца мизитраву… Махъсса заманнай, Сурхай-ханнал арс МухIаммад-ханнал тIалавшиндарайн бувну, мизит цIу бувну бивкIун бур. МуницIунма цIуницIакул бувну бур къуппарисса кIалантругу, кIиккува бивкIсса аьрабналминнуха лащангу бувну. ЦIуну бувми бивкIун бур хьхьичIминнуяр лахъссагу. Баргъбуккавал чулухсса къапулуцIун лавчIсса чIирал хъун бакъасса парча кьабивтун бур бивкIсса куццуй. Бусласаврийн бувну, му мукун кьабивтунгу бивкIссар кьабитаннува тIий, яни хьхьичIвамур цукунсса бивкIссарив хъирив­сса никирттангу ххал хъанай личIаншиврул».

Ва кIицI бувсса хаварданул агьамшиву хъиннура хъуннасса мяъналул видуцIлай дур ванилва чIарав жува бивхьукун Йазид ибн Усайд ас-Суламил къатри-къаларду баврияту «Дербенд-намэлувасса» Румянцевлул сияхIрал бусласимургу.
«Бусурманнал аьралуннал бакIчинал, Йязид ибн Усайдлул, чаятугу ливккун, лавсун ряхва калпуш, бавхIуна цала чай. Яла мунал амру бувна: «Барачат ва бахшиш зунна итадаркьуну ччисса гьарцаннал ласира ва чIирая рях-ряхва цIакьсса калпуш». Циняв аьралийтурал лавсуна рях-ряхва калпуш ва бавхIуна цала-цала дучрай».
Йазид ибн Усайдлул аьрал сакин хьусса бивкIун бур 79 азара инсанная. «Дербенд намэлул» таржумачи Г.М.-Р. Оразаев текстрацIунсса цалва комментариярттай чичлай ур: «Ми мукун ласласаврил мурад цукунсса бивкIссарив канихчичрулуву бувчIин бувну бакъар. ЧIалачIиссаксса, ми хIадурнувасса «цIакьсса калпушру» лавсун лагайсса бухьунссия цIусса къаларду ва шагьрурду буллалисса кIанттурдайн».
Хъун-Мизитравусса макьсурдал хIакъиравурив тIурча, кIулну бур ми ишла байсса бивкIшиву халипатурал, амиртурал ва цайми-цаймигу лахъа-хъунсса къуллугърайсса инсантурал, чIявусса агьлу бавтIун чак буллалисса чIумал, ми личIину битаншиврул. Тарихийсса литературалул бусласаврийн бувну, мукунсса макьсурду баву бавхIуну бур Муавий (661-680 шш.) тIима халипанал цIаницIун: гьарзасса ил бавтIсса кIанттай хьун бюхъайсса «покушениялияту» цува урувччуну икIаншиврул. Макьсурду хъунмурчIин бакIрайн багьлай бур VII ттуршукул ахирданий ва VIII ттуршукулул дайдихьулий буллай бивкIсса сайки циняв хъун мизитирттаву. Муния мукьах буллай бивкIми мизитирттаву макьсурду хьунабакьлай бакъар.
Ца цамур затгу бур мудан хIисавраву битан багьлагьисса. IX-X ттуршукурдацIун дархIусса чичрурдал ва бусласавурттал тIимунил жухьхьунна дуллай дур ихтияр Гъумуксса исламрал позицияртту му ппурттуву чIумуйсса хьхьара хьуну бухьунссия чинсса. Мукунсса тагьаргу хIасул хьун бюхъайсса диркIссар, хасну муна му чIумал цурда Халифатрал вив хьуну диркIсса политикалул дахханашивурттайн бувну. IX ттуршукулул дайдихьулия шиннай Халифат чан-чанну тIий лекьлай-лиллан диркIссар.
IX ттуршукулул кIилчинмур дачIиннуй хIалли-хIаллих тIий Къапкъазуллал та чулухми паччахIлугъру тархъан хъанан диркIссар Халифатрал кIунттища. Щалагу Къапкъазрай исламрал форпостну хIисав хъанай диркIсса Дарбантуллал Эмират 869-кусса шинал чулийн дуркссар цийнува цуппасса улчану ва мува цIана мунил вив байгу бивхьуссар мулкру-махIларду цаннищал ца ччалаччисса дяъвирду. Мунищала исламрал биялдарала дуклан диркIссар Дагъусттаннал цаппара ханлугъругу. Дагъусттаннай исламрал позиция хьхьара хьусса тагьар ишла дуллан бивкIссар X-XII ттуршукурдай цила политикалул ва культуралул чулуха ца яла бюхттулмур даражалийн гьаз хьуну бивкIсса Гуржи. Му кIанттугу цIакьлин бувгьуну, гуржиял килисалул вакилтураща бювхъуссар щурущи дан Дагъусттаннал зунттаву гужсса миссионер даву.
Иширах буругарча, му миссионер пропагандалул щатIи щуну бухьунссия Гъумучиял чулданийнгу. Му мукун бивкIшиву чIалачIи буллалисса, фольклордануцIун ва этнографиялуцIун бавхIусса мадарасса затру кIицI лавгун бур Л.И. Лавровлулгу. Ххачпараснал диндалул хIахI Гъумукун бивну бивкIшиву бусласисса кIанттурду бур Аьли Къаяевлул материаллавугу. Му чичлай ур: «Дагъусттаннал цайми-цайми регионнай кунма, лакрал этнотерриториялийгу лявкъуну бур ххачру ва Ися-идавсил ва Дева Марияннул суратру дусса иконартту».
Амма ялув кIицI дурсса материаллал ва цайми-цаймигу мисаллал бусласимунил тасттикь къабуллалиссар IX-X ттуршукурдай Гъумук исламрал бияла бунил бухлаган бувну бивкIшиву. Аьрабнал автортурал тIимунийн бувнугу, жулламур хIисав-сандалийн бувнугу, жущава учин бюхълай бур та ппурттуву Гъумук сакин хьуну бивкIссар саргъунсса поликонфессионал зумунусса ситуация куну. Масала, ибн-Хаукаль чичлай ур: «965-кусса шинал рустурал лекьан баннин Семендерданий яхъанай бивкIун бия бусурманталгу, цайми-цайми агьлугу, шагьрулуву бувну бивкIун бия мизитру, килисартту ва синагогру». Мукунсса тагьар диркIун дур Хайзаннай ва Хайдакьлив».
ЧIалачIиссаксса, Гъумукгу, чIумуйсса лагь-мак хьуну бивкIсса исламрал ца яла хьхьичIунмур мухлукьат, гужругу цачIун буллай, ялугьлай бухьунссия цалламур кьинилул чIун дучIаннин. Ислам Гъумук цIуницIакул цIу лагаву дархIуну дур XI ттуршукулул дайлитIулуцIун ва XII ттуршукулул дайдихьулуцIун, яни Гъумукун силжукнал полководец Гъази-Кьаландар увкIсса чIумул мутталуцIун.
Гьай-гьай, Гъумучиял хьхьичIазаманнул тарихрацIун бавхIусса ца яла караматмур ссигъа аьч буллалисса бази-кьутIилийсса жаваб дулун бюхъан най бухьунссар так Гъази-Гъумучиял Хъун-Мизитрал территориялийсса аьрщарал лув археологтал бувххун мукьах. Амма, махъ бакъа, хIакьсса ва гьарцаннан мяълумсса затну хъанай бур цил аьрщарай кIукун аьламатсса эбадатрал гьайкал диркIшиврул ва душиврул Гъази-Гъумучи ккалли буллай бушиву Дагъусттаннайсса ва Баргъбуккавал Къапкъазнавусса ца яла хъунмур ва хьхьичIунмур идеологиялул дякюруну.

Лакку мазрайн бувцуссар Руслан Башаевлул